Architectuur En Maakindustrie Gecombineerd Met Virtual Reality

posted in: Virtual Reality | 0

De architectuur- en maakindustrie staat op het punt een radicale verandering te ondergaan in de manier waarop ze dingen maken. In de nabije toekomst zullen ontwerpers en ingenieurs in real time producten, gebouwen en steden kunnen creëren, in virtual reality (VR).

Bij het voorspellen van de dramatische evolutie van VR is een analogie met de vroege filmgeschiedenis geschikt: zoals een legende zegt, toen de filmcamera voor het eerst uitkwam, werden acteurs gefilmd op een set, voor nepbomen. Toen zei iemand: “Waarom zet je de camera niet gewoon in het bos?” Eenvoudig, maar het spel verandert. VR-technologie is al beschikbaar en het is slechts een kwestie van tijd voordat deze volledig wordt benut. De HTC Vive heeft bijvoorbeeld nog veel meer unieke opties.

Het Visualiseren Met VR, Een Groot Pluspunt

Bij een speciaal VR-station in het kantoor in Los Angeles van John A. Martin & Associates, waar ik directeur BIM (Building Information Modeling) ben, maken collega’s gebruik van eye-tracking-headsets en navigeren ze met handheld-controllers via 3D-modellen gemaakt door BIM-software. Door een ontwerp in deze context te visualiseren, kunnen gebruikers structurele onregelmatigheden detecteren die ze anders misschien missen.

Meerdere Pluspunten Met Virtual Reality

In VR kunt u bijvoorbeeld zien of een staaf niet goed is aangesloten op een ligger. Natuurlijk is dit mogelijk zonder een VR-headset, maar als je helemaal ondergedompeld bent in een 3D-omgeving, voel je je alsof je op die fysieke plek staat. Het is eenvoudiger om bouwonderdelen te detecteren die zich niet op de juiste locatie bevinden.

Klanten Worden Beter Bediend Met VR, Net Echt

VR heeft grote vooruitgang geboekt als visualisatietool – het dominante gebruik ervan in de architectuur-, engineering- en constructie-industrie – zowel binnen bedrijven als voor gebruik met klanten. Met behulp van handheld laser point-and-click controllers kunnen ingenieurs en ontwerpers door 3D-renderings van gebouwen bewegen alsof ze in een first-person videogamesimulatie zitten. Ze kunnen trappen laten zweven, naar beneden gangen, of uit de ramen van de bovenste verdiepingen turen. Het is echt geweldig.

Ontwerpvisualisaties kunnen ook bedrijven helpen ideeën te verkopen aan belanghebbenden. Door 3D-gebouwmodellen te gebruiken als speelbare “games” met VR-geschikte software zoals Revit Live, 3ds Max en Enscape, kunnen ontwerpers klanten en eigenaars uitnodigen tot meeslepende vitrines van hun potentiële projecten.

Het Potentieel Van Virtual Reality

Toch krassen deze voorbeelden alleen maar op het oppervlak van VR’s potentieel. De volgende grote kans voor ontwerpers en ingenieurs gaat verder dan visualisatie naar het daadwerkelijk creëren van structuren en producten vanaf nul in VR.

Stel je VR voor Revit voor: wat als je een eye-tracking-headset op zou kunnen zetten en, met de beweging van je handen en polsen, een houvast zou krijgen, een model zou kunnen schalen, het eruit zou kunnen trekken, het zou kunnen duwen, het zou kunnen draaien en van vorm zou kunnen veranderen?